Penyebab Sedikitnya Kaum Wanita Yang Masuk Surga Dan Banyak Yang Masuk Neraka, Mengapa kelak banyak wanita banyakmasuk neraka, dan


Sugianto, S.Pd.I
Penyebab Sedikitnya Kaum Wanita Yang Masuk Surga Dan Banyak Yang Masuk Neraka, Mengapa kelak banyak wanita banyakmasuk neraka, dan apa penyebabnya? Mari kita lihat apakah penyebabnya. Menurut guru agama saya penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk Syurga dan banyak yang masuk neraka adalah dikarenakan hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum lelaki dari akhirat disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat.” Itulah kata guru saya berdasarkan buku yang dibacanya yaitu (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At Tazkirah halaman 369), ketika ia belajar dengan dosennya sewaktu ia kuliah.  

Dan ada pula sebab-sebab lain di antaranya ialah:
1.            Kufur Terhadap Suami dan Kebaikan-Kebaikannya :
2.            Durhaka Terhadap Suami
3.            Derhaka dengan ucapan.
4.            Derhaka dengan perbuatan.
5.            Derhaka dengan ucapan dan perbuatan.
6.            Tabarruj
Yang dimaksud dengan tabarruj ialah seorang wanita yang menampakkan perhiasannya dan keindahan tubuhnya serta apa-apa yang wajib ditutupnya dari pandangan lelaki bukan mahramnya.

Berdasarkan keterangan di atas, apakah kita atau istri kita, ibu kita, adik kita, ada yang demikian/ jika ada marilah kita menasehatinya. Semua ini tantangan juga bagi penulis, apakah ibu, dan adik perempuan ku, terdapat salah satu di antara sebab-sebab tersebut. Mudah-mudahan tidak. Nauzubillahiminzalik.
Share To:

ANTS EDUCATION

Post A Comment:

0 comments so far,add yours